A három márványfej
- E-KÖNYV MEGJELENÉS ÉVE:
2010 - ISBN:
978-963-09-6225-4
A nemzeti romantika megteremtője, Jókai Mór e művében több írásbeli dokumentumot és szájhagyományt
is felhasznált. A 16. században játszódó romantikus történet középpontjában egy raguzai szerzetes és szerelme áll.
A cselekmény a dalmát tengerparton, Raguzában és környékén játszódik. Boboli János - Raguza első polgárának fia -
megszökteti esküvőjéről a gazdag fejedelem lányát. Ezért a lányt kolostorba zárják, ő pedig szerzetes lesz.
A környező hegyekben élő waragánok segítségével fölégetteti a lány vőlegényének várát, és a férfiakat megöleti,
de a nőket, gyermekeket és a rabszolgákat kimenekíti. Egy új nemzetséget hoz létre a menekültekből, az uskókat,
s várost alapít Raguza közelében, melynek neve Új-Jeruzsálem lett. Miközben új városába befogadja az üldözött
embereket, elbukott kereskedőket, cselvetéssel kiszabadítja a kolostorból szerelmesét, s meghódítja a
fejedelemasszony szívét is. A romantikus cselekmény bővelkedik csatákban, csodálatos események leírásában és
meglepő fordulatokban.
Szerzői előszó
Jól tudom azt, hogy a tisztelt közönség éppen olyan szívesen olvassa a kritikát, mint a regényt: célszerűség tekintetéből mindjárt egyesítettem mind a kettőt: ezáltal kitüntetve tanulmányaimnak mélyen lerakott alapját; feltárva a kútforrásokat, s lélektani és korfestési magyarázatokkal értelmezve azokat a rendkívüli és lehetetlennek látszó eseményeket, amik ez elbeszélést hosszúra nyújtani törekszenek anélkül, hogy a szükségesnél több archeológiát, geognosiát, botanikát, táj- és jelmezleírásokat vennének igénybe. Ezáltal megkönnyítem a kritikának a dolgát, és elveszem a kenyerét – ami kettős jó cselekedet. Tehát: „Disputa.” Kritikus. Micsoda inkorrekt cím? „Márványfej”? Fej alatt az organikus test részét értjük. Ha márványból van, akkor már szobor. Tehát helyesen: „Három márvány mellszobor”. Szerző. Engedelmet kérek, ezek éppen csak „fejek”. Semmi sincs hozzá más. Hogy miért hiányzik náluk a test többi része? Ez az elbeszélés legutolsó lapján lesz olvasható, amit előre elárulni nem lehet – tehát hadd következzék az első fejezet.
Szerzői előszó
Jól tudom azt, hogy a tisztelt közönség éppen olyan szívesen olvassa a kritikát, mint a regényt: célszerűség tekintetéből mindjárt egyesítettem mind a kettőt: ezáltal kitüntetve tanulmányaimnak mélyen lerakott alapját; feltárva a kútforrásokat, s lélektani és korfestési magyarázatokkal értelmezve azokat a rendkívüli és lehetetlennek látszó eseményeket, amik ez elbeszélést hosszúra nyújtani törekszenek anélkül, hogy a szükségesnél több archeológiát, geognosiát, botanikát, táj- és jelmezleírásokat vennének igénybe. Ezáltal megkönnyítem a kritikának a dolgát, és elveszem a kenyerét – ami kettős jó cselekedet. Tehát: „Disputa.” Kritikus. Micsoda inkorrekt cím? „Márványfej”? Fej alatt az organikus test részét értjük. Ha márványból van, akkor már szobor. Tehát helyesen: „Három márvány mellszobor”. Szerző. Engedelmet kérek, ezek éppen csak „fejek”. Semmi sincs hozzá más. Hogy miért hiányzik náluk a test többi része? Ez az elbeszélés legutolsó lapján lesz olvasható, amit előre elárulni nem lehet – tehát hadd következzék az első fejezet.
Szerzői előszó
1. A három tüzes szentek klastroma
2. A kritikus leírása
3. Az apáca-fejedelemnő
4. Soror Kozima és Soror Kekharizméne
5. Az éneklő dabóza, a tengeri szüzek és a kerekes hajók
6. Dávid király
7. A mirákulum
8. A warángok otthona
9. Az őrpaták
10. A bor a warángoknál
11. A waráng fiúk
12. Az aranyhegy
13. A bogumilok
14. A hypnopoie
15. Bogumil menyegző
16. Az ostrom
17. A Bludár
18. A Solom álma
19. A föld feletti sötétség
20. A „daimonomache”
21. Egy új nép
22. A feltámadás napja
23. A hajdani Raguza
24. Damiani Júdás
25. A daviditák
26. A kettős csillagok
27. A köszöntés és nem köszöntés
28. „Fiam!”
29. A férgek harca
30. Az egérfogó
31. A harc
32. A harangkongás
33. A beteljesült kívánságok
34. A holt király nászútja
35. A halálra ítélt nép
36. A három márványfej
37. A három kőfej