Turner
Világhíres festők
- ISBN:
ISBN 978-963-09-7354-0 - KIADÓ:
Kossuth Kiadó - OLDALSZÁM:
kb. 90 oldal
Az e-könyv a Kossuth Kiadó által nyomtatásban megjelentetett nagysikerű Világhíres festők című sorozat azonos című kötetének szöveganyagát tartalmazza, az illusztrációk nélkül.
A sötétségtől a fényig – Turner festészete a látvány világának e két véglete között fokozatosan teremtette meg a nyugati művészet történetében talán legszélesebb ívű életművet. Ha összevetjük az egyik legkorábban kiállított mesterművét, az 1794-ből származó, a nevezetes Szent Anzelm-kápolnát korrekten ábrázoló vízfestményt az 1840-es években készült A Clyde zuhatagaival, alig akarjuk elhinni, hogy a két kép ugyanannak a kéznek a munkája, annyira különböznek egymástól.
Ez a szembetűnő változás könnyen elterelheti figyelmünket a Turner művészetét alapvetően jellemző folyamatosságról, mert a kései festmények káprázatos koloritja, tónusgazdagsága és laza formái azt a benyomást kelthetik, hogy a festő a francia impreszszionistákéval azonos művészi célt tűzött maga elé, sőt egyfajta absztrakt művészetre törekedett. Mindkét nézet teljesen téves. A művészetét jellemző folyamatos fejlődés remekül példázza, hogy a korán megfogalmazott művészi céljait Turner milyen következetesen igyekezett megvalósítani.
A sötétségtől a fényig – Turner festészete a látvány világának e két véglete között fokozatosan teremtette meg a nyugati művészet történetében talán legszélesebb ívű életművet. Ha összevetjük az egyik legkorábban kiállított mesterművét, az 1794-ből származó, a nevezetes Szent Anzelm-kápolnát korrekten ábrázoló vízfestményt az 1840-es években készült A Clyde zuhatagaival, alig akarjuk elhinni, hogy a két kép ugyanannak a kéznek a munkája, annyira különböznek egymástól.
Ez a szembetűnő változás könnyen elterelheti figyelmünket a Turner művészetét alapvetően jellemző folyamatosságról, mert a kései festmények káprázatos koloritja, tónusgazdagsága és laza formái azt a benyomást kelthetik, hogy a festő a francia impreszszionistákéval azonos művészi célt tűzött maga elé, sőt egyfajta absztrakt művészetre törekedett. Mindkét nézet teljesen téves. A művészetét jellemző folyamatos fejlődés remekül példázza, hogy a korán megfogalmazott művészi céljait Turner milyen következetesen igyekezett megvalósítani.